Uwaga!
Od 3 lipca 2021 r. zakazane jest zawieranie umów o dostarczanie gazu, energii elektrycznej lub cieplnej poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu konsumenta). W przypadku odstąpienia od umowy konsument ma natomiast obowiązek zapłaty za świadczenie otrzymane do chwili odstąpienia. Kwotę do zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia z uwzględnieniem wynagrodzenia lub ceny umownej. Jeżeli są one nadmierne, podstawę obliczenia należności stanowi wartość rynkowa tego świadczenia. Jeżeli jednak:
- przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania lub
- konsument nie żądał spełnienia świadczenia przed upływem terminu do odstąpienia od umowy,
to konsument nie ponosi żadnych kosztów związanych z zawarciem umowy i odstąpieniem od niej.
Podstawa prawna: art. 35 i 36 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta
W razie rozpoczęcia wykonania umowy (np. pobrania plików z serwera) konsument traci prawo do odstąpienia, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy,
- konsument został poinformowany o utracie prawa do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości,
- przedsiębiorca przekazał konsumentowi na trwałym nośniku dokument umowy lub potwierdzenie zawarcia umowy oraz potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa do odstąpienia od umowy.
Uwaga!
Jeżeli którakolwiek z wymienionych przesłanek nie zostanie spełniona, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy.
Jeżeli zaś:
- konsument nie wyraził uprzedniej zgody na spełnienie świadczenia w terminie umożliwiającym odstąpienie od umowy, lub
- konsument nie przyjął do wiadomości, że straci prawo do odstąpienia od umowy w chwili udzielania zgody, lub
- przedsiębiorca nie dostarczył konsumentowi na trwałym nośniku dokumentu umowy lub potwierdzenia zawarcia umowy oraz potwierdzenia otrzymania zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi,
konsument nie będzie ponosił żadnych kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, w tym świadczeń już spełnionych przez przedsiębiorcę.
Uwaga!
Jan zamówił w internecie film w ramach usługi VOD. Nie został poinformowany o utracie prawa do odstąpienia od umowy i po obejrzeniu filmu w ciągu 14 dni złożył oświadczenie o odstąpieniu. W tej sytuacji nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów związanych z odstąpieniem od umowy.
Podstawa prawna: art. 36 pkt 2 i 38 pkt 13 ustawy o prawach konsumenta