Usługa telekomunikacyjna może być świadczona jeszcze przed upływem terminu odstąpienia od umowy. W tym przypadku przedsiębiorca powinien wymagać od konsumenta złożenia – na trwałym nośniku – wyraźnego oświadczenia o wyrażeniu zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem terminu na odstąpienie od umowy oraz oświadczenia o przyjęciu tej informacji do wiadomości.
Jeżeli świadczenie usługi zostało rozpoczęte przed upływem terminu na odstąpienie, a następnie konsument odstąpił od umowy, ma on obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeśli są one nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.
Podstawa prawna: art. 15 ust. 3, art. 35 ustawa o prawach konsumenta
Na wyraźne żądanie konsumenta – złożone w formie oświadczenia utrwalonego na trwałym nośniku – przedsiębiorca może rozpocząć wykonanie usługi przed upływem 14 dni na odstąpienie od umowy. Konsument musi zostać poinformowany o konsekwencjach tej decyzji przed rozpoczęciem spełniania świadczenia i musi złożyć oświadczenie, że przyjął to do wiadomości.
Jeżeli świadczenie usługi zostało rozpoczęte przed upływem terminu na odstąpienie – za wyraźną zgodą konsumenta – a następnie konsument odstąpił od umowy, ma on obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia.
Uwaga!
Jeżeli przedsiębiorca w pełni wykonał usługę za wyraźną zgodą konsumenta, to konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy.
Podstawa prawna: art. 38 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta
Konsument ma obowiązek zapłaty za świadczenie spełnione do chwili odstąpienia. Kwotę oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, uwzględniając cenę lub wynagrodzenie uzgodnione w umowie. Jeżeli są one nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.
Przykład
Agnieszka chce sprzedać mieszkanie. Decyduje się skorzystać z usług agencji pośrednictwa nieruchomości. Zawiera umowę przez internet i zgadza się na to, aby agencja zaczęła poszukiwania kupca od razu, czyli przed upływem 14 dni na odstąpienie od umowy. Jednak Agnieszka po 10 dniach postanawia skorzystać z przysługującego jej prawa i odstępuje od umowy. W związku z tym, że w międzyczasie agencja dokonała oględzin obiektu oraz skompletowała niezbędną dokumentację nieruchomości, Agnieszka musi zapłacić za te usługi.
Uwaga!
Jeśli oferta konsumenta – przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – została skojarzona z aktualną ofertą drugiej strony, może to stanowić przesłankę do stwierdzenia, że przedsiębiorca w pełni wykonał usługę. W tym przypadku nie będzie przysługiwało konsumentowi prawo odstąpienia od umowy, jeżeli był o tym poinformowany przez przedsiębiorcę i przyjął to do wiadomości.
Jeśli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania, konsument nie ponosi kosztów świadczenia usług – w całości lub części – za czas do odstąpienia od umowy.
Podstawa prawna: art. 35, art. 36 pkt 1a, art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta
Sprzedawca zawsze musi wskazać konsumentowi, które koszty związane ze zwrotem towaru będzie musiał ponieść w razie odstąpienia od umowy. Informacja ta powinna być przekazana w sposób jasny i zrozumiały już na etapie składania propozycji zawarcia umowy. Przekazanie jej po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu nie spełnia tego wymogu.
Umowy zawierane na odległość – np. przez internet
Sprzedawca musi wskazać konsumentowi koszty zwrotu w sytuacji, gdy oddawany towar nie może zostać odesłany pocztą ze względu na swój charakter, np. wielkość.
Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta
- Sprzedawca za dostarczenie jednego towaru pobiera opłatę 5 zł, a za dostarczenie dwóch – 10 zł. Konsument zapłacił więc za dostarczenie 10 zł. Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi 5 zł.
- Sprzedawca za dostarczenie jednego towaru pobiera opłatę 10 zł, a za dostarczenie dwóch – 5 zł. Konsument zapłacił więc za dostarczenie 5 zł. Sprzedawca nie musi nic zwracać konsumentowi.
- Sprzedawca za dostarczenie zarówno jednego, jak i dwóch towarów pobiera stałą opłatę 5 zł. Konsument zapłacił więc za dostarczenie 5 zł. Sprzedawca nie musi nic zwracać konsumentowi.
Podstawa prawna: art. 32 ustawy o prawach konsumenta
Uwaga!
Ustawy o prawach konsumenta nie stosuje się m.in. do umów dotyczących najmu pomieszczeń do celów mieszkalnych.
Podstawa prawna: art. 4 ust. 1, art. 38 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 33 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 33 ustawy o prawach konsumenta
W pierwszej kolejności strony umowy powinny spróbować porozumieć się co do procentowego określenia zużycia towaru. Jeżeli to się nie uda, kwestię tę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.
Podstawa prawna: art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 34 ust. 3 ustawy o prawach konsumenta
Dowiedz się więcej: Terminy
Podstawa prawna: art. 28 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 30 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 32 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta.
Przykład
Piotr kupił towar na pokazie w niedzielę 7 lutego. Co ważne, towar został mu wydany od razu, zatem termin liczy się od następnego dnia, tj. 8 lutego. Chcąc odstąpić od umowy Piotr powinien to zrobić najpóźniej w poniedziałek 22 lutego.
Ważne!
Przy liczeniu terminów nie wlicza się początkowego dnia zdarzenia – jeśli konsument otrzymał towar 4 kwietnia, to 14 dni mija 18 kwietnia.
Dowiedz się więcej: Terminy
Podstawa prawna: art. 3 ust. 4 Rozporządzenie Rady nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów, art. 115 Kodeksu cywilnego.
Przykład
Julia kupiła przez internet telefon. Towar otrzymała 21 marca (poniedziałek). Termin złożenia oświadczenia o odstąpieniu mija 4 kwietnia (poniedziałek). Nie ma znaczenia, że w międzyczasie przypadły 3 dni świąteczne.
Ważne!
Przy liczeniu terminów nie wlicza się początkowego dnia zdarzenia – jeśli konsument otrzymał towar 4 kwietnia, to 14 dni mija 18 kwietnia.
Dowiedz się więcej: Terminy
Podstawa prawna: art. 115 Kodeksu cywilnego.
Podstawa prawna: art. 3a ust. 2 i 3 ustawy o prawach konsumenta
Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas niezamówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, może odstąpić od tej umowy w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy.
Podstawa prawna: art. 27 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta
Podstawa prawna: art. 17a ustawy o prawach konsumenta