Podstawa prawna: art. 172 i 174 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego
Powyższe sformułowanie należy rozumieć w ten sposób, że „propozycja przedsiębiorcy zawarcia umowy przez telefon” ma być w takim sensie jego inicjatywą, że to on podejmuje działania służące nawiązaniu kontaktu z konsumentem, niezależnie od tego, kto podejmie działania mające na celu uzyskanie kontaktu. Może to bowiem być na przykład reklama telewizyjna, ulotka, SMS, po zapoznaniu się z którymi to konsument zadzwoni do przedsiębiorcy.
Podstawa prawna: art. 20 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta
Jeśli przedsiębiorca proponuje konsumentowi przez telefon zawarcie umowy, to ma obowiązek potwierdzić jej treść na papierze lub na innym trwałym nośniku i przedstawić ją w takiej formie rozmówcy. Ten po zapoznaniu się z propozycją, może potwierdzić wolę zawarcia umowy na przedstawionych mu warunkach, czyli złożyć stosowne oświadczenie na papierze lub na innym trwałym nośniku. Dopiero po złożeniu takiego oświadczenia w powyższej formie można uznać, że doszło do zawarcia umowy. Jeżeli konsument nie potwierdzi woli zawarcia umowy lub zrobi to w inny sposób niż na trwałym nośniku, uznaje się, że umowa nie została skutecznie zawarta.
Przykład
Przedsiębiorca dzwoni do Tomasza i przedstawia mu ofertę zakupu prenumeraty książek w promocyjnej cenie. Po rozmowie przesyła na adres e-mailowy konsumenta propozycję warunków umowy wraz ze wskazaniem przykładowych książek dostępnych w ofercie. Tomasz zapoznaje się z nimi i postanawia zawrzeć umowę. W tym celu przesyła do przedsiębiorcy potwierdzenie zaakceptowania przedstawionej mu oferty. Dopiero od tego momentu umowę między stronami można uważać za skutecznie zawartą. Z tego przykładu wynika, że umowa nie może zostać zawarta tylko na podstawie kontaktu telefonicznego. Niezbędna jest wymiana oświadczeń woli za pomocą informacji zamieszczonych na trwałych nośnikach.
Podstawa prawna: art. 20 ustawy o prawach konsumenta