Do umów sprzedaży nieruchomości zawieranych przez konsumenta z przedsiębiorcą (w szczególności z deweloperem) stosuje się przepisy o rękojmi.
Podstawa prawna: art. 556 Kodeksu cywilnego
Nie można stwierdzić, czy reklamacja z tytułu gwarancji jest korzystniejsza dla konsumenta – każdorazowo zależy to od treści gwarancji, w której określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego.
Dowiedz się więcej: Niezgodność towaru z umową czy gwarancja
Dla każdej sprawy osobno ocenia się czy dana okoliczność wiąże się z nadmierną niedogodnością dla konsumenta. Może nią być np. trzytygodniowy termin naprawy pralki.
Nie istnieje prawna definicja istotnej niezgodności towaru z umową. Przyjmuje się, że jest istotna, gdy towar nie nadaje się do używania zgodnie z przeznaczeniem (np. samochód nie jeździ) i celem (np. nieprawidłowo zszyty garnitur ślubny dostarczony tuż przed ceremonią).
Podstawa prawna: art. 43e ustawy o prawach konsumenta
Sprzedawca nie ma prawa odmówić uwzględnienia reklamacji konsumenta z uwagi na to, że koszt montażu i ponownego zamontowania jest wyższy od ceny sprzedanego towaru. Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, przedsiębiorca demontuje towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.
Podstawa prawna: art. 43d ustawy o prawach konsumenta
Nie, gwarant (np. producent) ma obowiązek wydać dokument gwarancyjny utrwalony na papierze lub innym trwałym nośniku. Strona internetowa nie jest trwałym nośnikiem.
Podstawa prawna: art. art. 5772 Kodeksu cywilnego